خط منظم کشتیرانی کانتینری بین بنادر «ناواشیوا» و «کاندلای هندوستان» به «بندر چابهار» و بالعکس و نیز «بندر چابهار» به «جبل علی» و بالعکس برقرار و نرخ تردد شناورها در مسیرهای مربوطه اعلام شد.
درحالی طی ماههای گذشته دبیر شورایعالی مناطق آزاد برای چند منطقه سرپرست تعیین کرده است که سؤالی درباره اینکه آیا این انتصابها فرایند قانونی را طی کردهاند یا خیر، مطرح است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: مطمئنا عدم توجه به ظرفیتهای بندر چابهار و همچنین عدم مساعی دولت هند و بخش خصوصی آن کشور برای افزایش ترافیک کالا و کانتینر، خصوصا انتقال محمولههای دولتی به مقاصد افغانستان و سایر کشورها از طریق بندر چابهار؛ روند فعالیت اپراتور و سرمایه گذار هندی مشغول در بندر چابهار را با چالش مواجه خواهد کرد.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از مهمترین موضوعات مورد توافق در نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان، تسریع در اجرایی کردن توافق نامه عشق آباد بود. همچنین در این اجلاس پیشنهاد پیوستن کشور عمان به توافقنامه چابهار مورد توافق اولیه قرار گرفت.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان اظهار داشت: ازبکستانیها از چابهار بازدید کردهاند. پیوستن ازبکستان به این توافقنامه از لحاظ اقتصادی برای هر دو طرف سودمند بوده و یک اقدام برد-برد است.
ایران و هند یک مسیر مستقیم تجارت کالا بین بندر چابهار ایران و دو بندر ناواشیوا و کاندلا در غرب هند راهاندازی میکنند تا پاکستان را دور زده و کالاها را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی برسانند.
دهلینو درحالی از چابهار و بازگشت مجدد برای تکمیل زیرساختها و بهرهبرداری از این بندر سخن میگوید که مشکلات بزرگی بر سر راه بازگشت عملی و فاصله گرفتن از شعار در این مسیر وجود دارد.
سفیر هند در ایران با بیان اینکه بندر شهید رجایی کانون مهم توسعه تجارت دریایی منطقه است, پیشنهاد خواهرخواندگی بنادر شهید رجایی و چابهار و بندر بمبئی را داد.